Pszczewski Park Krajobrazowy – dzień 2/2

Dzień 2 – Pszczewski Park Krajobrazowy i Międzyrzecki Rejon Umocniony

Trasa: Pszczew – Policko – Bobowicko – Międzyrzecz – Stawy Kęszyckie – (szlak żółty) – MRU – Panzerwerk 724 – Nietoperek – Skoki – (szlak zielony) – Bobowicko – Karolewo – Siercz – Sierczynek – Trzciel – (szlak niebieski) – Strzyżewo – Zbąszyń ok. 80 km

T: Ranek był dość chłodny. I pogodny! Przed odjazdem obejrzeliśmy zgromadzone eksponaty w sali edukacyjnej – różne ciekawostki przyrodnicze. Ośrodek wywarł na mnie bardzo pozytywne wrażenie, nowy budynek, dobrze wyposażony, przygotowany na wizyty gości, pierwsza klasa!

Po krótkim pożegnaniu w drogę… Zauważyłem, że niedaleko ośrodka jest bardzo ładne i całkiem duże jezioro – z mapy wynika, że zwą je Szarcz. No i ma dużą plażę. Na wakacje w sam raz. W Pszczewie warto jeszcze odwiedzić zabytkowy Dom Szewca. Niestety nie była to pełnia sezonu, i mogliśmy pocałować tylko klamkę. Więc najkrótszą drogą (notabene trasą rowerową R1) dojechaliśmy do Międzyrzecza. Najciekawszym zabytkiem tego miasteczka jest niewątpliwie zamek w kształcie prostokątu z narożnymi basztami. Całość jest otoczona fosą i malowniczym parkiem.

Pszczewski Park Krajobrazowy - Ratusz w Międzyrzeczu Pszczewski Park Krajobrazowy - zamek w Międzyrzeczu Pszczewski Park Krajobrazowy - zamek w Międzyrzeczu Pszczewski Park Krajobrazowy - zamek w Miedzyrzeczu

Nas jednak ciągnęło do systemu umocnień i podziemnych korytarzy MRU.

Pszczewski Park Krajobrazowy Pszczewski Park Krajobrazowy - w Międzyrzeckim Rejonie Umocnionym Pszczewski Park Krajobrazowy - Pancerwerk MRU w okolicach Kęszycy Pszczewski Park Krajobrazowy - wieża obserwacyjna w Kęszycy Pszczewski Park Krajobrazowy - Pancerwerki koło Kęszycy (Międzyrzecki Rejon Umocniony) Pszczewski Park Krajobrazowy - Widok z wieży widokowej koło Kęszycy (Międzyrzecki Rejon Umocniony) Pszczewski Park Krajobrazowy - W podziemiach Międzyrzeckiego Rejonu Umocnionego Pszczewski Park Krajobrazowy - W podziemiach Międzyrzeckiego Rejonu Umocnionego Pszczewski Park Krajobrazowy - Pancerwerk koło Kęszycy (Międzyrzecki Rejon Umocniony)

Okolice Międzyrzecza – poczynając od stawów Keszyckich urzekły nas swym przyjaznym klimatem, pięknymi widokami i harmonią krajobrazu…

Pszczewski Park Krajobrazowy - Lasy w okolicach Trzciela

L: Bunkry okazały się przede wszystkim głębokie i długie. Zeszliśmy pewnym szybem 50 m w dół by dalej zakończyć naszą penetracje na poziomym korytarzu podobno długim na 8 km czego niestety nie sprawdziliśmy. Oprócz ciemnych zakamarków, mieliśmy okazje zobaczyć zaczynające już zimowisko nietoperki.

Po wyjściu na powierzchnie, radośni że słonko nadal świeci nad horyzontem, ruszyliśmy dalej w powrotnym kierunku zahaczając jeszcze o pszczewskie okolice bo bardzo nam się spodobały. Nasze rowerowanie ostatecznie zakończyliśmy w stacji Zbąszyń i nocnym pociągiem wróciliśmy cali i szczęśliwi do domu. Kilka kilometrów przez Zbąszyniem Leszek złapał panę, a na samej stacji Tomkowi przyszło jeszcze łatać dętkę w rowerowym kole, ale to już nie miało zupełnie wpływu na odbiór wycieczki. I w ten oto sposób pożegnaliśmy Pszczewski Park Krajobrazowy i Międzyrzecki Rejon Umocniony…

Pszczewski Park Krajobrazowy - Lechu łapie panę Pszczewski Park Krajobrazowy - Na dworcu w Zbąszyniu (pana na mecie)